Saturday, 31 December 2011

Ekspektasi anda terhadap perkhidmatan awam dalam tempoh 5 ke 10 tahun akan datang

                    Tajuk yang diberikan ini merupakan topik yang sesuai sekali dibincangkan pada masa kini memandangkan kebelakangan ini pelbagai perubahan yang berlaku kepada perkhidmatan awam.
                    Ekspektasi saya terhadap perkhidmatan awam dalam tempoh 5 ke 10 tahun akan datang adalah agar berlaku perubahan terhadap kualiti perkhidmatan awam dan agar masyarakat tidak lagi mempunyai pandangan yang negatif terhadap kualiti perkhidmatan awam yang dikatakan lambat dan tiada integriti. Perubahan minda dan cara bekerja penjawat awam harus berubah agar dapat meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan awam. Penjawat awam seharusnya dikejutkan dari tidur dan pelbagai langkah perlu dilakukan agar dapat mengubah minda dan kualiti perkhidmatan awam.
        Pelancaran Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) sedikit sebanyak diharap dapat membawa perubahan kepada perkhidmatan awam. Pada pendapat saya, dengan adanya Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), sedikit sebanyak ia akan membantu dalam merubah perkhidmatan awam pada masa akan datang. Penilaian yang dilakukan sama seperti pihak swasta akan menunjukkan siapa yang benar-benar melakukan kerja atau sekadar “curi tulang”.
       Dengan adanya Program Transformasi Kerajaan, sedikit sebanyak ia telah membuka langkah baru dalam merealisasikan Wawasan 2020. Saya yakin, pelbagai langkah telah diambil bagi membaiki mutu perkhidmatan awam sebagai contoh seperti yang telah dilakukan oleh pihak MAMPU dengan mempelbagaikan usaha dalam membantu agensi-agensi dari segi pelaksanaan proses kerja. Kerjasama di antara agensi-agensi dan kementerian juga penting bagi memastikan pelaksanaan perubahan ke atas kualiti perkhidmatan awam dan kejayaan transformasi sektor awam.
       Kebelakangan ini, isu integriti penjawat awam sering diperkatakan. Ia sedikit sebanyak telah memberi gambaran yang buruk terhadap penjawat awam. Oleh itu, nilai-nilai murni perlu diserap di dalam jiwa setiap penjawat awam dan tindakan yang lebih berat perlu diambil terhadap pesalah-pesalah ini. Pendekatan yang lebih radikal juga perlu diambil untuk menyelami hati penjawat awam yang mempunyai masalah integriti agar tidak berulang atau terjadi kepada penjawat awam lain.
       Akhir sekali, transformasi terhadap perkhidmatan awam dapat dilakukan sekiranya setiap penjawat awam dapat memberi tumpuan dan daya usaha dalam memastikan pelaksanaannya agar dapat memenuhi kehendak rakyat dan dapat memenuhi ekspektasi semua pihak.

Norazlila Ismail
801201-05-5252
Sidang E

No comments:

Post a Comment